KOENRAAD TINEL / BIO
Ruim 60 jaar later heeft hij in binnen- en buitenland een waslijst aan spraakmakende tentoonstellingen en projecten op zijn naam staan. Zo vertegenwoordigde hij België op de Wereldtentoonstelling in Sevilla, Spanje (1992) en zette hij voor Beaufort (2006) een twaalf meter hoge lampenboom op het Middelkerkse strand. Daarnaast maakte hij meer dan 50 werken in de openbare ruimte in Nederland en België, zoals Walhalla (1993, Antwerpen), The Man from Atlantis (2003, Brussel), The Wharfinger (2005, Zwolle) en Walking to Magdalena (2012). , Oostende).
Pianist ... of kunstenaar
Hoewel hij een getalenteerd pianist is, wil de jonge Koenraad beeldend kunstenaar worden. Hij studeert beeldhouwen aan het Hoger Instituut La Cambre in Brussel. Na zijn opleiding gaat hij in 1956 een half jaar op reis: hij trekt per 2CV naar Midden-India. Aan de afdeling entomologie van het Koninklijk Instituut voor Natuurwetenschappen in Brussel werkt hij een tijd als wetenschappelijk tekenaar. Daarna assisteert hij drie jaar zijn dertien jaar oudere neef en beeldhouwer Roel D’Haese in zijn atelier. Koenraad Tinel maakt zich alle technieken van metaalbewerking eigen en start in 1963 met een smederij.
Beeldhouwen en tekenen
In 1971 stopt hij met smeden en wijdt zich volledig aan beeldhouwen en tekenen. Hij aanvaardt het docentschap aan Sint-Lukas Hogeschool in Brussel en is van 1972 tot 1999 titularis van de beeldhouwafdeling. In 2000 organiseert de Vlaamse Gemeenschap de openluchttentoonstelling 'BRGL' met 42 monumentale werken van Koenraad Tinel in het domein van Groenenberg (Gaasbeek).
Hij exposeert zijn 'Apocalyptische Ruiters' in de Brigittinenkapel in Brussel. De jongste jaren graaft hij met zijn tekenwerk in de mythen, sproken en oerverhalen van de mensheid. Na het voltooien van de cyclus Scheisseimer in 2006 verdiept hij zich met diverse beelden en inktschilderingen in de mythe van Europa. Voorts werkt Koenraad Tinel vaak mee aan projecten van bevriende muzikanten en theatermakers.