Luk Van Soom
Luk Van Soom werd geboren op 27 oktober 1956 in Weelde-Statie, België.
Ruim 60 jaar later heeft hij in binnen- en buitenland een waslijst aan spraakmakende tentoonstellingen en projecten op zijn naam staan. Zo vertegenwoordigde hij België op de Wereldtentoonstelling in Sevilla, Spanje (1992) en zette hij voor Beaufort (2006) een twaalf meter hoge lampenboom op het Middelkerkse strand. Daarnaast maakte hij meer dan 50 werken in de openbare ruimte in Nederland en België, zoals Walhalla (1993, Antwerpen), The Man from Atlantis (2003, Brussel), The Wharfinger (2005, Zwolle) en Walking to Magdalena (2012). , Oostende).
Ontmoeting met paus Franciscus
In 2015 overhandigde hij met een knipoog een kopie van zijn kruisbeeldvariant Oh Superman! (2010) aan paus Franciscus. Voor zijn monografie Into View / Tevoorschijn (2016) kreeg hij input van kunstkenners als Lisette Pelsers, Jan Teeuwis en Sara Weyns, naast prominenten uit andere disciplines, zoals Rik Torfs, Frank De Winne en Christine Van Broeckhoven.
Docent / artiest
Van Soom gaf les aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen en aan de Rietveld Academie in Amsterdam, en geeft nog steeds les aan Academie St. Joost in Breda en aan een onstuitbare stroom assistenten en stagiaires in zijn eigen atelier. Als kunstenaar en docent dringt hij niet alleen aan op kennis van eeuwenoude materialen en technieken, maar blijft hij ook experimenteren met nieuwe technologieën. Als levenslang autodidactisch kunstenaar is Luk Van Soom een voorbeeld en mentor voor veel jonge en toekomstige kunstenaars. Maar aan stoppen denkt hij nog niet. Met dit project en een innovatief partnerproject dat binnenkort ook bekroond wordt, blijft hij zijn grenzen verleggen.
Werk op Sculptura #1 Festival
"Op zijn hoogste, meest indrukwekkende en mooie moment heb ik een getijgolf vastgelegd. Als een fotograaf die afdrukt op één honderdste van een seconde. Zoals bij de opwaaierende rok van Marylin Monroe boven een luchtkoker van de metro. Of de houtsnede van De grote golf van Kanazawa van de Japanse kunstenaar Hokusai uit 1832. Dit zijn beelden geworden die in het collectieve geheugen gegrift staan.
Maar ik heb meer tijd nodig om mijn fractie van een seconde vast te leggen. Ik kan deze klus niet klaren met één druk op de knop. Ik moet eerst de honderden kilo’s klei kneden en manipuleren als waren ze de golf zelf. Om daar dan mallen van te maken en het beeld van de golf in brons te gieten zodat hij tastbaar wordt ..."