ORIGINS - Ivan Cremer
Alles wat ik te zeggen heb is binnen deze kerk waren de woorden die de architect Karel L. Sijmons achterliet na de voltooiing van de Thomaskerk, zijn Magnum Opus. Het gebouw waarop Cremers werk ‘Origins’ is gebaseerd. Een gebouw dat van binnenuit is ontworpen en waar achter elke ruimte, volume, lijn en opening een betekenis zit, tot aan de richtingsafdrukken van de betonbekisting toe.
Na zijn talrijke bezoeken en het architectonisch analytisch onderzoek van de ruimte concludeerde Cremer dat de ruimte naast al haar bijbelse symboliek een diepere betekenislaag heeft. Volgens Cremer verwijst deze ruimte in essentie naar het ontstaan van het bestaan en de levenscyclus. Dit komt tot uiting in de compositie en verhoudingen van de architectonische elementen, die gebaseerd zijn op de spiraal van fibonacci, de ‘Proportio Divina’ (goddelijke verhouding) die op spectaculaire wijze is verwerkt in de plattegrond en oriëntatie van de kerk. De onbetwistbare numerieke verwijzing naar het ontstaan en de loop van het bestaan.
'We kunnen alleen maar zoeken en denken om een verklaring te vinden voor de betekenis van zijn weinige woorden, en er zit ook een poëtische les in deze wetenschap' . Ivan Cremer heeft het moment van de mythificatie van het werk van Karel Lodewijk Sijmons vastgelegd in zijn sculptuur ‘Origins’
Het laatste moment van de architect, getroffen door het materiaal waaraan hij zijn leven heeft gewijd. Het licht was het uitgangspunt van Cremers werk.
Het moment waarop het werk van Karel L. Sijmons zijn nalatenschap werd. Het moment waarop deze kerk zich overgeeft aan de mythe. Het moment waarop de woorden van de bouwmeester de enige woorden werden.